Etik, som borde vara intressant.

Jag sitter och läser i mina skolböcker en hel del nu.
Det påverkar onekligen mitt bloggande en del.
Det blir mindre blogg och mer plugg.
Men nu tänkte jag ta tag i det här och skriva ett litet blogginlägg när veckan lider mot sitt slut.
Vi kan väl börja med vad exakt det är för ämne jag läser just nu.
Etik och livsfrågor heter kursen. 5 veckor. Låter intressant, är tyvärr inte så intressant som den skulle kunna vara.
Jag gillar etik, riktigt mycket faktiskt. Men det är något som saknades i den här kursen.
Allt kändes bara som vanligt fakta rabblande, och som jag ser det så finns det inte allt för mycket säker fakta att tala om när det kommer till etik. Men man får ge författarna av kursboken en klapp på axeln för att dom försökte.
Jag ska säkerligen inte kunnat skriva en så bra kursbok, med så är det inte heller något jag får betalt för att göra.

Men visst har jag fått läsa om konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik. Och resonemangsmodeller kan ju vara trevligt att kunna lite om. Fast jag tror jag kanske inte det är något jag kommer ha någon praktisk nytta av i framtiden. Man kan sätta vilket namn man vill på mycket av det inom etik men det finns på något vis redan inom en och det ända man får är ett nytt namn på det. Jag kunde klarat mig utan det om jag ska vara ärlig.
Jag hade lite förväntningar på denna kursen, vilket gör att när jag nu avslutar den 5:e veckan och med det också kursen kan sammanfatta den med ett ord. Fattigt.

Jag ska nog faktiskt ta det till nästa steg t.o.m och påstå att kursen inte är särskilt nödvändig. Åtminstone inte i den form den nu befinner sig i. Det är lite skrämmande om denna kurs, som är fylld från första till sista sidan med sjävklarheter, lär människor något dom inte redan visste. Finns det människor som lever ett helt etik befriat liv? Jag hoppas inte det.

Gör en kurs där man själv för reflektera mer över etik och tänka själv. Hur kan man göra en etik kurs som inte innehåller någon form av diskussion? Det handlar bara om att upprepa sådant som andra anser att etik är. Liiiite kan man väl få tänka själv också?

Men nu ska jag inte beklaga mig allt för mycket. Kursen är slut och jag ska lämna den och dess innehåll bakom mig, och det finns faktiskt några små godbitar som jag tyckte om. Mycket små godbitar.
Lite som att plocka daim-kulorna ur daimglass, gott - men knappast värt det.

Nu blickar vi framåt!
Människan socialt och kulturellt...
....
...
..
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0