Vore...

Om du var jag, och jag var du skulle du suttit och läst min blogg nu?
Nej, du skulle rimligtvis suttit och skrivit i min blogg nu.
För om du verkligen vore jag så skulle du gjort det jag gör.
Så "om du vore mig" resonemanget funkar aldrig.
För om du verkligen vore denna underbart vackra och underskattade varelse som jag är, så skulle du givetvis gjort som jag... för du vore ju... mig.
Så "om du vore mig" är ungefär lika användbart som att säga "om du vore du" eller "om jag vore jag".
Jag börjat dessutom tvivla lite på att "vore" egentligen är ett riktigt ord.
VORE
Det låter onekligen påhittat.
Eller som dålig värmländska.
Dom båda kanske har mer gemensamt än jag tror.
Jag vet inte, jag är inte värmlänning. Men om jag vore det... nä just det.

Jag önskar det fanns något viktigt för mig att skriva om. Det är högst sannolikt att det finns mycket viktiga och brådskande saker som bör bloggas om i denna hutlöst populära blogg, men det är samtidigt högst osannolikt att jag kommer ta upp dom.

För vem vill egentligen läsa om viktiga, och redan flitigt omdebatterade ämnen, när man kan läsa ett kort stycke text om ordet "vore" och hurvida det är påhittat, värmländskt eller både ock.
Ock... och... åck... ack... suck...

Ja, om det nu inte vore för det faktum att ytterst få av mina trogna lärljungar (jag vill gärna ha lärljungar och om ni sitter och läser detta så kan ni anse er mina lärljungar... det trodde ni inte när ni vakna i morse va?) faktiskt någon gång funderat över dessa triviala och, tillsynes, fullständigt onödiga tankegångar så kommer det komma en dag då det kommer bli klart för er:
"Men givetvis är det så. Vore kan omöjligt vara att riktigt ord för det vore, NEJ, det ÄR ett hänsynslöst skämt som våra sadistiska förfäder klurat ut i deras mörkaste verbala-tortyrkammare."    
Jag vet att ni en vacker dag kommer inse det som för mig sedan länge varit självklart.
Men plågas inte över det faktum att insikt tar tid att uppnå.
Ty så länge kan ni söka skydd i min eleganta fjäderskrud då jag breder mina skyddande vingar över era naiva små huvuden.  
....
...
..
.

Kommentarer
Postat av: Chris

Om jag vore jag, vilket jag ar, samma sak som om du vore jag eller jag vore du och tvartom, skulle jag glómma vore och forflytta mig till nu. Det kan grubblas. Nu.

2010-02-07 @ 20:24:49
URL: http://chasedinadream.blogspot.com
Postat av: Madde

Vore är en värmländsk förkörtning på "skulle vara", vilket kom till i följande ordning:

1. Skuule vare

2. Skuu vaore

3. Ssh voore

4. Vore



Kram

2010-02-08 @ 20:33:41
Postat av: David

Ah! Dina språkkunskaper är bländande Madde :D

Nu slipper jag fundera mer över det hemska låtsas ordet!

Kram

2010-02-08 @ 21:23:13
URL: http://adreamwithinadream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0