Svaret

Jag har svaret.
Jag vet nu.
Ni kommer bli chockade över min överlägsna slutledningsförmåga och vishet.
Jag vet.
Dölj inte er avund.
Jag tål det.

Nu när detta är sagt så ska jag öppna era ögon för något fasansfullt.
Svaret.

Men som alla bra historier så bör jag börja med vart det hela började.
Det var en bussresa genom dalslands mörka skogar under en snöstorm, vars like regionen inte upplevt sedan 1903(?).
Bussen kämpade för att hålla sig på vägen och det fanns inte en tidtabell i hela västvärlden som var relevant denna dag. Bussen var full av frusna resenärer som desperat försökte ta sig hem till sina varma stugor.
Humöret var inte på topp. Visserligen så var dom flesta av oss nöjda med att ha överlevt länge nog för att komma på bussen, men det fanns vissa... irritations moment.
Detta "moment" var en ung kvinna, 15-16 år, och hon var våran värsta mardröm.
Hon uttryckte sig väldigt högtljudt över... allt som hänt henne dom senaste tio åren.
Hon satt längstfram i bussen och människor försökte desperat ta sig från denna lilla avkomma av irritation i sin renaste form. Hon skrek. Hon skratta. Hon berätta att "Någon (ba) på min skola liksom (ba) sagt att jag typ (ba) legat med alla killar (ba) liksom." Hon härmade hur någon skrattade, i 25 min.
Men sorgligt nog så var inte detta det värsta.
Det var när hon förklara hennes teori om vad som hände med rådjuren när det snöade som fick mig att totalt häpna över att denna människa ens klarade av att överleva sin första hemkunskapslektion.
Hon sa, till en främmande människa på bussen, följande nästan briljant korkade resonemang.
Hon inledde med: "Det ligger nog många döda rådjuren under snön." Vilket kanske kan låta som... ja, kanske ett ointressant konstaterande än något annat. För visst, det kan nog ligga många döda rådjur under snön. Men det fånga mitt intresse, och jag lyssnade med spänning på vad som komma skall. Den främmande människan skruvade lite obekvämt på sig och den irriterande tonåringen fortsatte. "Jo, för när det föll så mycket snö så snabbt så dog dom nog." Detta! Detta är allt hon sa. Jag kan onekligen bara spekulera i vad hon menade.
Men det lät lite som att hon fick för sig att rådjur inte överlever när så mycket snö faller på deras små ömtåliga huvuden. Eller kanske att 40 cm snö plötsligt föll i en stor massa från skyarna och krossade alla dom försvarslösa rådjuren. Nu ligger dom där. Under snön. Döda. Det låter troligt.
Jag kan inte låta bli att tänka lite på att om rådjur inte överlever snöfall så borde dom onekligen vart utdöda för ca:... nä, just det dom hade nog aldrig överlevt till "ca:" något alls.
"Det som göms i snö..." Ja, nu till hösten så ska vi nog förvänta oss ett elller annat rådjurs kadaver i våra skogar. Likt löven faller till marken under hösten ligger nu rådjuren där efter den hänsynslösa snön och ruttnar bort.
Dom dog nog.
JA! Dom dog nog.
Dom dog nog av snön.
Ja... det låter troligt.

OM det var så att hon menade att kölden och den djupa snön gjorde det svårare för rådjuren att hitta föda, eller kunde utveckla och föra ett logiskt resonemang så hade jag kanske haft hopp. MEN det gjorde hon inte. Hon satt och prata med en total främling och förklarade att snön antagligen dödat rådjuren.
Från ingenstans så kände hon att hon var tvungen att dela med sig av sina djupaste tankar med denna främling, och resten av bussen.
Detta fick mig att inse några få viktiga saker om livet och, kanske allra mest, människor.
Det första: Bussresor är en mycket grym form av tortyr. Dessutom så betalar man för det... och man förstår aldrig riktigt varför. Visst, man kommer från punkt A till punkt B (även om man måste byta buss vid punkt C, D, E, F, och G först och sen åka igenom punkt H, I, J, K, L och M för att plocka upp folk) men man får permanenta ärr av dessa resor. Men ibland så kommer man till en briljant slutsats.
Svaret på frågan.
Vilket leder mig in på det andra.
Världen är en hemsk och fruktansvärd plats. Sen finns det små, små ljuspunkter i detta nästintill ogenomträngliga mörker.
Och anledning till detta är enkel att förklara.
Vi delar upp människor i fem grupper.
Grupp 1: Totala idioter. Här finns inget hopp.
Grupp 2: Idioter. Här finns hopp, om än mycket lite.
Grupp 3: Varken eller. Något gömmer sig bakom pannbenet men det används inte så flitigt som det borde.
Grupp 4: Intelligenta människor.
Grupp 5: Genier.
Nu har jag mycket förenklat delat in världens 7 miljarder människor i fem grupper.
Problemet ligger i att 60% av dessa människor befinner sig i grupp 1.
15% i grupp 2.
15% i grupp 3.
9% i grupp 4.
1% i grupp 5.

Detta leder till att idioterna är dom som styr världen. Och givetvis så ser världen ut som den gör just p.g.a detta.
Detta är svaret på frågan om varför världen är så hemsk, grå och tråkig.
Så nästa gång något frågar: Vad är det för fel på världen egentligen?
Så svara bara: Idioter.
....
...
..
.

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Jag holl pa att skratta ihjal mig!!! Du skriver brilljant och ar sa tok rolig!! Skitbra blogg broh!

2010-02-27 @ 18:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0