Citat...

Ja nu var det dags igen.
Det är nästan så jag själv blir chockad när jag får lusten att blogg mer än en gång var tredje månad.
Vem vet, kanske detta är starten på ett långt och lyckligt förhållande mellan mig och min nya blogg. Konstigare saker har hänt.
Som fåret Dolly, det var konstigt... för typ 12 år sedan var det konstigt. Det kanske är dags för nästa konstiga, men inte fullt så konstiga som fåret Dolly, händelse. Min blogg kommer grönska av kreativitet av det något icke-kreativa slaget. Efter ett dussin år, kanske inget man normalt säger men 1,2 decenium är ju faktiskt märkligare... dock inte lika märkligt som fåret Dolly. Nu börjar vi.
Detta är början på något stort och meningsfullt, eller kanske trivialt och meningslöst, men vem bryr sig.

Jag hade faktiskt en tanke på vad jag skulle skriva ner på mitt virtuella papper idag.

Det finns, och har funnits, så många intressanta och visa människor. Dom som kallas antingen galna eller geni.
Galna geni ska dock inte blandas in i denna kategori då dom gör saker som fåret Dolly och liknande experiment. Nog om Dolly nu va? Okej!
Men intressanta människor finns det gott om, och det har funnits så många geni som man skulle vilja veta mer om. Läsa vad dom gjort, sagt, tänkt, ätit, slagit och vad deras barnbarn heter. Men nu fungerar livet så att det inte är oändligt och tid är något som är den eviga bristvaran för dom flesta av oss. Vi hinner inte lära oss allt om alla, tyvärr.
Man vill läsa alla litterära mästerverken, se alla filmer, sjunga alla sånger etc.

Men jag tappar lite tråden. Det brukar fungera så.
Det jag hade tänkt att detta skulle leda mot är min kärlek till citat.
Nu menar jag inte alla citat, det vore en märklig fascination... men inte lika märklig som... ja ni vet.
Men jag älskar ett bra citat. Endast ett få rader, eller kanske bara en liten rad, som kan sammanfatta något så perfekt. När det inte finns något mer att tillägga. Och man sakta börjar inse att det inte finns något bättre sätt att säga det på. Inte ett ord till, nej fan inte ens en stavelse. Det är ett perfekt citat.
Eller dom citat som får en att börja fundera och undra. Man blir upplyst samtidigt som man själv börjar fundera och ifrågasätta. Det krävs riktig talang för att formulera en sådan mening, eller ett sådant stycke. Man ska inte börja prata om "gåvor", talang kräver träning och utveckling.
Vart man finner dessa underbara stycken är det svåra.
Man kan hitta många bra citat genom en enkel google sökning, helt klart. Men man måste veta vad man letar efter för att man ska hitta dom små guldkornen i den eländiga sörja av idioter som denna värld består av. Lite som att gå på date. Man har en typ som man gillar. Det kanske är musiker, filosofer, författare, Jesus eller vem fan vet? (Jesus är tomtens första, och bästa, nisse. Han kan göra leksaker av avföring och löss.)
Och sen kanske man hittar en typ som man gillar. Jag använder mig av en musiker för enkelthetens skull.
Du tänker "Fan Bryan Adams, den killen kan sin skit" och köper alla hans skivor och lägger dig på sängen och lyssnar på allt, vilket jag personligen skulle kalla för tortyr värre än att slängas in i en "iron maiden" (japp, där satt den) men nu kanske du inser en sak. Allt är ju inte så bra. Kanske är bara en ytterst liten del av allt som sjungs, eller sägs, eller skrivs som är vettigt. Lite av en tur träff.
Besvikelsen blir total.
Eller så tycker du varenda ord är perfekt, en enda stor verbalorgasm av allt du någonsin drömt om.
Ja, man måste ju hitta rätt helt enkelt.
Det är inte många som lyckas klämma fram det perfekta stycket text. Än färre är dom som lyckas med det gång på gång. Men när man hittat denna speciella någon, då vet man att det var värt all slit.
Det är lycka som ingen någonsin kommer kunna ta ifrån dig.
Man kan när som helst plocka fram dessa citat och bara må bra.

Ja, nu blev det en smula flummigt här tror jag bestämt. Men det får ni leva med.

Men jag älskar citat. Eller om vi ska vara lite mer konkreta så älskar jag perfekta citat.
Själva citat delen som jag snöat in på har ju egentligen ingenting med saken att göra.
Men sådant som man citerar för sig själv, bara för att det är så jävla bra, det är riktigt underbart helt enkelt.

Så nu börjar jag ge upp för den här gången.
Men om någon vill kommentera så skulle jag mer än gärna vilja höra något, eller några, av era favorit citat. Och givetvis varför ni gillar dom.

....
...
..
.


Fåret Dolly skrämmer mig, jag kommer inte kunna sova inatt.

Kommentarer
Postat av: Madde

Cogito Ergo Sum - kan knappt klassas som ett citat utan snarare en sanning. Den enda sanning vi någonsin kommer kunna tänka. Känna. Veta är sann.



Den meningen. Är. Oslagbar.

NU. OCH. FÖRALLTID.

2009-12-11 @ 20:04:00
Postat av: David

Ja den är fin. Ett riktigt praktexempel :)

"Fruktan: Moralens moder" Ligger mig varmt om hjärtat just nu.

2009-12-13 @ 18:48:31
URL: http://adreamwithinadream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0